Richtlijnen BMX fiets

Let op, dit zijn richtlijnen, deze kunnen voor de één net anders zijn dan voor de ander.

Bepaling van de framemaat

Er zijn verschillende maten BMX frames in omloop. Het begint met Micro en loopt via Micro Mini, Junior, Expert, Expert XL tot Pro (L), Pro XL, Pro XXL en Pro XXXL.

Een belangrijke maat hierbij is de lengte van de bovenbuis. Deze is bij een Micro ongeveer 425 mm en bij een Pro XXXL ongeveer 560 mm. (Hart van de balhoofdsbuis tot hart van zadelbuis)

Als je wilt weten welke framemaat jij moet hebben, is voornamelijk je lichaamslengte van belang.

In de volgende tabel zie je welke framemaat hoort bij welke lichaamslengte:

        FRAMEMAAT        
Lichaamslengte Micro Micro mini Mini Junior Expert Expert XL Pro(L) Pro XL Pro XXL Pro XXXL
100                                
105                                
110                          
115                          
120                                
125                          
130                          
135                                
140                          
145                                
150                          
155                                
160                                
165                                
170                                
175                                
180                          
185                          

Bepaling van de lengte van de cranks

De lengte van de cranks is afhankelijk van je “binnenbeenlengte”. Hoe groter je binnenbeenlengte, hoe langere cranks je moet gebruiken.

De binnenbeenlengte wordt als volgt gemeten: Ga met je rug tegen de muur staan. (Zonder schoenen) De binnenbeenlengte is de afstand vanaf de grond tot aan je kruis. Dit is het makkelijkst te meten als je bijv. een boek met stevige kaft tussen je benen klemt. Meet nu de afstand van bovenkant boek tot aan de grond.

  

In de tabel hieronder kun je vinden wat de richtlijn is voor de lengte van je cranks. (Let op, gemeten van “hart op hart”, dus scharnierpunt waar je trapper aan zit, naar scharnierpunt van de bottom bracket (trapas).

Binnenbeenlengte [cm]

van tot cranklengte [mm]
50 <= 135
50 52 135-140
52 54 140-145
54 56 145-150
56 58 150-155
58 60 155-160
60 65 160-165
65 70 165-170
70 75 170-175
75 80 175-180
80 >= 180

Bepaling van het verzet: (Veilige maten)

Leeftijd:              Afgelegde afstand bij 1   trapomwenteling  [cm] :
   
-6 370
7 375
8 380
9 385
10 390
11 395
12 400
13 405
14 410
15 415
16+ 425

Bepaling van de tandwielverhouding:

Een probleem, waar bijna elke fietscrosser mee te maken krijgt, is de keuze van een optimale tandwieloverbrenging. Hiermee bedoelen we de verhouding tussen het voor- en achtertandwiel van de crossfiets. Er bestaan veel mogelijkheden, wat ook wel blijkt uit onderstaande tabel. De horizontale getallen zijn de tanden van het voorste tandwiel, de verticale die van het achterste tandwiel. In de tabel zie je welke afstand (in centimeters) je aflegt met één hele omwenteling van de pedalen.

Hoe groter de afstand per omwenteling, hoe zwaarder het trappen is, en omgekeerd. Licht trappen (dus een kleine afstand per omwenteling), is wat je nodig hebt om vanuit stilstand zo snel mogelijk op gang te komen. Dat gebruik je dus bij de start, maar ook tijdens sprintjes halverwege de baan, bijvoorbeeld nadat je moest remmen omdat je werd klemgereden, of voor een snelle ‘aanloop’ naar een sprong. Zwaar trappen is vooral nuttig als je al snelheid hebt, om met weinig inspanning je snelheid te houden of nog verder te verhogen. Dus met name op lange rechte stukken, zoals kort nadat je gestart bent en al op redelijke snelheid bent gekomen door de eerste sprint.

Het gebruik van versnellingen is bij BMX verboden. Je zult het dus met één tandwielcombinatie moeten doen. En dat betekent dat je díe combinatie moet kiezen die voor jóu de beste middenweg biedt tussen sprinten (licht trappen) en snelheid houden/verhogen (zwaar trappen). Kies je een te lichte verhouding, dan ben je bij de start misschien wel als eerste weg, maar houd je de rest van de baan niet vol omdat je de pedalen als een staafmixer in het rond moet laten gaan. Kies je een te zware verhouding, dan zul je de lange stukken misschien wel goed volhouden, maar zie je bij de start je tegenstanders als stipjes aan de horizon verdwijnen.

Welke combinatie voor jou nu precies de beste is, zul je proefondervindelijk moeten vaststellen. Kijk wat er nu op je fiets zit, en zoek dat op in de tabel. Heb je het idee dat je nu te zwaar trapt, kies dan een lichtere combinatie (=kleiner getal) en omgekeerd. Door de tabel te gebruiken, kun je goed zien hoe groot het verschil zal zijn als je voor of achter een ander tandwiel gaat proberen. Bedenk wel: het gaat maar om centimeters, maar als je al een tijdje fietst, zul je het verschil van één tandje meer of minder beslist merken. Verander dus niet te rigoureus!

Het is niet zo, dat bij gelijke getallen in alle gevallen even veel kracht nodig is. Ook bijvoorbeeld het gewicht van de fiets is daarop van invloed. Leveranciers van BMX-fietsen kiezen vaak allen ongeveer dezelfde tandwielen en verhoudingen voor de diverse maten fietsen (micro, mini, junior, expert, etc.).

Kleine fietsen hebben kleine tandwielen, grote fietsen hebben grote. 

(Bron van bovenstaande tekst over tandwielverhouding: flyingbirds.nl)

Maat banden:        20 x 1-1/8              
Wieldiameter: 51 cm Wielomtrek:  160 cm              
  Voortandwiel :              
34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
Achtertandwiel:                      
13 418 431 443 455 468 480 492 505 517 529 542
14 389 400 411 423 434 446 457 469 480 491 503
15 363 373 384 395 405 416 427 437 448 459 469
16 340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440
17 320 329 339 348 358 367 376 386 395 405 414
18 302 311 320 329 338 347 356 364 373 382 391
                 
Maat banden:    20 x 1-3/8              
Wieldiameter: 52,5 cm Wielomtrek: 165 cm              
  Voortandwiel :              
34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
Achtertandwiel:                      
13 432 444 457 470 482 495 508 520 533 546 558
14 401 413 424 436 448 460 471 483 495 507 519
15 374 385 396 407 418 429 440 451 462 473 484
16 351 361 371 382 392 402 413 423 433 443 454
17 330 340 349 359 369 379 388 398 408 417 427
18 312 321 330 339 348 358 367 376 385 394 403
                 
Maat banden:    20 x 1,50              
Wieldiameter: 48,5 cm Wielomtrek: 152,5 cm              
  Voortandwiel :              
34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
Achtertandwiel:                      
13 399 410 422 434 445 457 469 481 492 504 516
14 370 381 392 403 414 425 435 446 457 468 479
15 345 356 366 376 386 396 406 417 427 437 447
16 324 333 343 352 362 371 381 391 400 410 419
17 305 314 323 332 341 350 359 368 377 385 394
18 288 296 305 313 322 330 339 347 356 364 373
Maat banden:    20 x 1,75              
Wieldiameter: 50,5 cm Wielomtrek: 158,5 cm              
  Voortandwiel :              
34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
Achtertandwiel:                      
13 415 427 439 451 463 476 488 500 512 524 536
14 385 396 408 419 430 442 453 464 476 487 498
15 359 370 380 391 402 412 423 433 444 454 465
16 337 347 357 367 376 386 396 406 416 426 436
17 317 326 336 345 354 364 373 382 392 401 410
18 299 308 317 326 335 343 352 361 370 379 387
                 
Maat banden:    24 x 1.75                
Wieldiameter: 61 cm Wielomtrek: 191 cm                
  Voortandwiel :                
34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
Achtertandwiel:                  
13 500 514 529 544 558 573 588 602 617 632 646
14 464 478 491 505 518 532 546 559 573 587 600
15 433 446 458 471 484 497 509 522 535 548 560
16 406 418 430 442 454 466 478 489 501 513 525
17 382 393 404 416 427 438 449 461 472 483 494
18 361 371 382 393 403 414 424 435 446 456 467
19 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442
20 325 334 344 353 363 372 382 392 401 411 420
21 309 318 327 337 346 355 364 373 382 391 400

Stuur en stuurnok

De hoogte van het stuur wordt gemeten ten opzichte van de trapas. (Dus het verschil in hoogte tussen trapas en uiteinde van het stuur)

Lengte rijder (cm) Verschil stuur – trapas
120 45 – 49 cm
125 46 – 50 cm
130 47 – 51 cm
135 48 – 52 cm
140 49 – 53 cm
145 50 – 54cm
150 51 – 55 cm
155 52 – 56 cm
160 53 – 57 cm
165 54 – 58 cm
170 55 – 59 cm
175 56 – 60 cm
180 57 – 61 cm